Blogi

Muotoile tarina yrityksestäsi

Olen kiertänyt paljon tapaamassa yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneet tekemään toimeksiantoja palvelumuotoilun tai markkinoinnin opetusjaksoilleni. Keskustelut yleensä kääntyvät aina sisältöön; millaista sisältöä pitäisi tehdä, missä kanavissa, kannattaako siellä somessa olla, miten yritykseni löydetään, mikä ihmeen strategia ja entä ne videot? Jos juttelen yrittäjäystävieni tai markkinoinnin parissa työskentelevien ystävieni kanssa, päädymme usein pohtimaan sisällön tarkoitusta. Onko se sisältö sitten niin vaikea asia, kun moni antaa ymmärtää?

Lähdetäänpä tarkastelemaan sisällön syvintä olemusta, ja mietitään sitä palvelumuotoilun kautta. Kaikki lähtee siitä, kenelle sitä sisältöä pitäisi tehdä ja tuottaa. Tärkeintä on siis aivan aluksi tunnistaa kohderyhmä. Ketkä ovat asiakkaasi, ketkä haluat saada asiakkaaksi, mikä on kohderyhmäsi? Sen jälkeen lähde tutustumaan asiakkaisiisi hieman paremmin; millaisia he ovat, mitä he tekevät, mitä kanavia he käyttävät? Tässä vaiheessa esitä kysymyksiä, osallista asiakkaitasi, etsi tietoa heistä, ota analytiikka avuksi, ja mikä tärkeintä, ymmärrä asiakastasi.

Usein kuulee sanottavan, että mistä sitä tietoa sitten lähtee kysymään tai etsimään. Hyvä neuvo on katsoa ympärille tai peiliin. Usean yrityksen kohderyhmää ovat juuri ne henkilöt vierelläsi, sukulaiset, tutut tai työtoverit. Myös sinä siinä, joka luet tätä blogikirjoitusta. Haastattele heitä, kysy itseltäsi. Kun tietoa on tarpeeksi, on helppo lähteä rakentamaan ostopolkuja, miten kohderyhmäsi käyttäytyy tai missä kanavissa hän vierailee. On aivan turhaa viestiä kaikissa kanavissa, jos et tavoita kohderyhmää ja asiakkaitasi niissä kanavissa. Kun pystyy vastaamaan muutamaan kysymykseen, kuka on asiakkaasi ja miten hän käyttäytyy, on jo huomattavasti helpompi lähteä rakentamaan sisältöstrategiaa. Sitten vaan strategiaa tukevaa sisältöä toteuttamaan ja tuottamaan.

Sisällön tuottamisessa on yksi asia, mikä jokaisen kannattaa pitää mielessä: ei ole olemassa yhtä konseptia tai ohjeistusta, miten sisältöä pitäisi oikeaoppisesti tuottaa tai mihin kanaviin sitä pitäisi jakaa. Tässä tämä hienous piileekin ja toisaalta se vaikeus. Tärkeintä niin sisällöntuotannossa kuin palvelumuotoilussakin on, että kokeillaan ja iteroidaan, virheistä opitaan. Jos sisältö ei toimi yhdessä kanavassa tai et tavoita sisällöllä kohderyhmää niin tee muutoksia kanaviin ja testaa versioita asiakkaillasi. Kohderyhmät saattavat muuttua, kentälle voi tulla uusia kanavia, osa kohderyhmistä poistuu kanavista, ostopolut muuttuvat – mikään ei ole pysyvää paitsi muutos, muista se myös sisällöntuotannon osalta.

Yksi tärkeä asia niin palvelumuotoilussa kuin sisältömarkkinoinnissa on kyky ymmärtää asiakasta ja empatisoida. Keskustelin taannoin erään yrittäjän kanssa, ja hän mainitsi japanilaisasiakkaiden löytäneen hänen yrityksensä verkkosivuilla olevan tarinan kautta. Tarinan? Kyllä, kuulit oikein. Japanilaiset ihastuivat tarinaan, ja mikä hienointa tarina tehtiin myös todeksi (story doing). Hyvä sisältö myy, hyvä tarina myy vieläkin enemmän ja tarinan tuominen todeksi on jättipotti! Esimerkki hyvästä tarinasta on myös yrityksen the other danish guy – nimen synty. Kannattaa käydä katsomassa tarina heidän sivultaan: https://theotherdanishguy.fi/ Mietin pitkään, mistä yritys on saanut nimensä, mutta kun kuulin tarinan nimen takana, olisin ostanut kalsarit sen perusteella. Harmi, kun en kuulu kohderyhmään, naisten tuotteita odotellessa…

Jos haluat oppia lisää sisällöistä, niin tule 5.3. klo 8.30 kuulemaan digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa Antti Leinoa Avidly Oy:tä Laurea Lohjan kampukselle. Lisäinfoa täältä: www.expand2ebusiness.fi/tapahtumat. Tai mikäli haluat laatia sisältöstrategian ja laittaa sisällöntuotantosi kuntoon, on siihen mahdollisuus työpajoissa, jotka järjestetään Vantaan Tikkurilassa. Tilaisuudet ovat 8.3. klo 8.30-12.30 ja 4.4. klo 12.30-16.30. Mukaan otetaan vain muutama yritys, joten ole nopea ja ilmoittaudu yllä olevan linkin kautta.

Kirjoittaja: Terhi Kärpänen

Please follow and like us: