Blogi

Yrityksesi on olemassa vain silloin, kun muut pystyvät löytämään sen verkosta

Teksti: Ville Tolvanen, YritysEspoo

Jokainen yrittäjä miettii varmasti, miten juuri hän saisi lisää asiakkaita ja siten lisää myyntiä. Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin -hankkeemme koulutustilaisuudessa Antti Leino Avidly Oy:stä johdatteli osallistujat kiinnostavasti verkkosivujen ja -analytiikan maailmaan.

”Hyvä verkkosivusto rakentuu sisällöstä, joka ratkaisee kävijän ongelman ja vastaa kysymyksiin”, Leino summaa. Hyvä sivusto on ensinnäkin nopea ja käyttäjäystävällinen. Hyvä sivusto sisältää huolellisesti tehtyä ja riittävää tietoa. Sivulla on myös kiinnostava otsikko ja avainsana näkyy jo otsikossa. Linkit luovat lisää arvoa sivustolle. Lisäksi kuvien sisällöstä kannattaa kirjoittaa kuvaus julkaisujärjestelmään, jotta hakukoneet löytävät sivuston mahdollisimman hyvin.

Leino painottaa myös, että sivuston käyttäjän pitää löytää haluamansa asia mahdollisimman helposti, siis ilman vinkkejä, ohjeita tai mitään apua: ”Älä pakota minua ajattelemaan!” Jokaiselle lienee tuttu tilanne, jossa jonkin yrityksen yhteystietoja ei tunnu löytyvän sen verkkosivustolta millään. Mitenköhän tällainen yritys kuvittelee saavansa uusia asiakkaita?

Miksi hakukoneoptimoinnilla on väliä? ”The winner takes it all!”

Leino painotti hyvin, että löydettävyys on elinehto kansainvälisessä bisneksessä. Jotta muut voivat löytää sinut ja yrityksesi verkkosivuineen, tarvitset hakukoneoptimointia. Se on keino vaikuttaa sisältöjen löydettävyyteen hakukoneissa siten, että nostat verkkosivujesi sijoitusta hakukonetuloksissa.

Googlen hakutuloksissa neljä ensimmäistä vastauslinkkiä saa yli 70 prosenttia kaikista klikkauksista. Uusi, uniikki sisältö tuo aina parhaiten näkyvyyttä sivustollesi. Sisältöoptimoinnin tärkein tehtävä on tuottaa sellaista sisältöä, joka on uutta ja kiinnostaa käyttäjää. Järjestele sivustosi sisältö asiakastasi ajatellen, älä organisaatiosi mukaan. Kaiken sisällön, mikä on sivuilla, pitäisi olla helposti jaettavissa somessa. Tavoitteenahan on saada mahdollisimman moni käymään sivuillasi.

Hakukoneoptimointia pitää tehdä jatkuvasti

Hakukoneoptimointi on Leinon mukaan jatkuva prosessi, joka ei oikeastaan tule valmiiksi koskaan. Jokaisessa sivustossa on aina kehittämisen varaa.

Muista kokeilla säännöllisesti, miten ja millaisena oma verkkosivusi löytyy esimerkiksi Googlesta asiakkaan näkökulmasta. Kannattaa testata myös sivuston eri ominaisuuksia, esimerkiksi linkkejä, painonappeja ja yhteydenottolomakkeita. Jos sinulla on verkkokauppa, on syytä kokeilla useinkin, onnistuuko tilaaminen helposti ja luotettavasti. Entä oletko jo testannut sivustoasi myös kännykällä?

Somen avulla voit tuoda lisää kävijöitä verkkosivuillesi

Neuvoessani aloittavia yrityksiä ja jo toimivia yrityksiä meillä YritysEspoossa huomaan jatkuvasti, miten sosiaalinen media voi tuoda monelle yritykselle lisää kävijöitä verkkosivuille. Toivottavasti tämä johtaa myös uusiin asiakkuuksiin ja kasvaneeseen myyntiin.

Missä kaikissa kanavissa yrityksesi kannattaa sitten näkyä – kenties LinkedInissä, Facebookissa vai Twitterissä? Oikea kanava määräytyköön sen mukaan, mikä kiinnostaa itseäsi ja missä asiakkaasi ovat.

Turhien some-kanavien ylläpitäminen ei hyödytä ketään. Näyttääkö sinusta houkuttelevalta ja dynaamiselta, jos jonkin yrityksen Twitter- tai Facebook-tiliä ei ole päivitetty pariin vuoteen? Entä mitä uusia somekanavia yrityksesi aikoo ottaa tänä vuonna käyttöön? Onnea matkaan kohti entistä parempaa verkkonäkyvyyttä ja tervetuloa tämän hankkeen tapahtumiin myös jatkossa!

Please follow and like us: