Blogi

Minkä uuden asian aiot ottaa haltuun lähiviikkoina?

Loppukesä on erinomaista aikaa suunnitella tulevaa. Uusia ideoita kannattaa hakea alansa huipuilta. Eräs mediaseurantayritys järjesti ennen kesää kiinnostavan seminaarin ajankohtaisista markkinointitrendeistä. Tunnetko esimerkiksi pelialan mielestäsi riittävän hyvin? Pelialaan kannattaa tutustua, sillä se on vahvassa kasvussa, kilpailee ihmisten ajasta ja haastaa muita aloja.

Seminaari muistutti hyvin, että monella alalla on omat markkinointikäytäntönsä, joista kuitenkin kannattaa yrittää astua ulos edes ajoittain. Kuinka monta sellaista automainosta olet nähnyt, jossa auto ajaa tyhjällä moottoritiellä hienossa maisemassa? Entä voisiko television kahvimainoksessa olla jotain muuta kuin yksittäinen ihminen juomassa kahvia klassisen musiikin soidessa taustalla? Moni yritys ottaa itsensä liian vakavasti. Miten tämä näkyy käytännössä? Usein ainakin siten, että tuloksena on vakavaa, tylsää ja ennustettavaa viestintää ja markkinointia.

Brändin venytys on kuin urheilua: koko ajan pitää rasittaa lihaksia, sillä paikallaanolo ei kehitä. Toisaalta hyvä markkinoija ymmärtää, että liika vauhti voi olla haitaksikin. Brändimaailmassa ei voi mennä pidemmälle kuin ihmiset ovat tottuneet. Kiireisen peruskuluttajan pitää tajuta brändin laajennus esimerkiksi kahvijuomista virvoitusjuomiin riittävän helposti, jotta hän kiinnostuisi uusista tuotteista.

Seminaarin kiinnostavaa antia oli myös se, että sosiaalinen media tarjoaa yritykselle päivittäisen mahdollisuuden keskustella asiakkaidensa kanssa. Jokaisen yrityksen kannattaa hyödyntää ne mahdollisuudet, kun yrityksen tyytyväiset asiakkaat julkaisevat yritykseen liittyvää sisältöä.

Somen avulla yritys voi tarttua nopeasti uusiin asioihin, esimerkiksi kiihdyttää uuden tuotteen myyntiä yhdistettynä mediaseurantaan. Nykytrendejä on myös se, että dataan pohjautuva vaikuttajamarkkinointi on entistä tärkeämpää. Somevaikuttajien tuottama somesisältö esimerkiksi Instagramissa tai YouTubessa vaikuttaa yhä vahvemmin esimerkiksi nuorten ajatuksiin.

Mitkä uudet asiat ja ilmiöt kiinnostavat itseäsi eniten? Entä oletko jo miettinyt, miten kehität yrityksesi myyntiä ja markkinointia tulevina kuukausina? Käy kurkkaamassa Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin (Expand2eBusiness) -hankkeen koulutustarjonta syksylle 2019 ja tule rohkeasti mukaan kehittämään omaa osaamistasi esimerkiksi some-markkinoinnin, Google analyticsin tai videoiden tekemisen saralla. Lisää tietoa tapahtumista https://www.expand2ebusiness.fi/tapahtumat/lista

Kirjoittaja: Ville Tolvanen, YritysEspoo

Please follow and like us: