Blogi

Tee tulosta – viihdytä, vaikuta ja auta kehittymään somen avulla

Koska viimeksi tulit kysyneeksi asiakkailtasi, mitä some-kanavia he seuraavat? Mitä kanavia yritykselläsi on käytössä, näytkö oikeissa paikoissa?

Sosiaalisen median kanavat ovat parhaimmillaan

  • välineitä rakentaa brändiä
  • paikkoja myydä
  • paikkoja hakea liidejä
  • kanavia, joissa muistuttaa olemassaolosta
  • viestinnän ja vaikuttamisen välineitä
  • rekrytointikanavia.

Some-markkinointiin pätee markkinoinnin peruspäätavoite, halu saada aikaan käyttäytymisen muutos. Tiedä, mitä tavoittelet!

Julkaisut leviävät somessa nostoina feedissä ja maksettuina mainoksina. Markkinointia on mahdollista tehdä pienelläkin budjetilla tehokkaan kohdennuksen avulla. Kokeile rohkeasti.

Hyvä julkaisu on

  • visuaalinen
  • merkityksellinen
  • houkutteleva
  • sisältää kirkkaan toimintakehotuksen.

Sosiaalisessa mediassa ihmisiä kiinnostavat julkaisut, jotka

  • ovat viihdyttäviä
  • sisältävät ohjeita (tee-se-itse -videot)
  • auttavat heitä tekemään parempia päätöksiä
  • tekevät heistä viisaampia

 

Muutama vinkki:

Youtube
Youtube on Suomen toiseksi käytetyin hakukone ja yritysten käytössä alihyödynnetty. Sen haasteena on erottuminen. Jos käytät Youtubea, muista hyödyntää tageissa hakukoneoptimointia.

Facebook-mainonta
Facebookissa mainonta on edullinen ja helppo keino lisätä näkyvyyttä. Hyödynnä kohdentamista. Suosi lyhyitä, 1-2 viikon mittaisia mainoskampanjoita. Määritä kampanjalle tavoite. Kampanja voi sisältää yhden tai useamman mainoksen, jolla määrität kohdennuksen, budjetin, aikataulun, tarjouksen ja mainosten sijoittelun mainosjoukossa (jos sisältää useampia mainoksia). Muista seurata kampanjasi edistymistä! Huomioi myös, että jäädäkseen mieleen, asian pitää näkyä ihmiselle neljä kertaa.

Seuraajien sitoutuminen
Postausten reaktiot, niihin sitoutuminen, eli jaot, tykkäykset ja kommentit somessa vaikuttavat seuraavien postausten näkymiseen. Tykkää ja pyydä yrityksesi tekijöitä tykkäämään omista postauksistanne!

Muistathan, että suosittelu on yhä parasta mahdollista mainontaa! Mieti, miten voit parhaiten hyödyntää suosittelun voimaa oman yrityksesi toiminnassa. Muista myös pyytää aina mahdollisuus nostaa hyvät palautteet esiin, kun saat sellaista.

Lisää aiheesta pääset lukemaan Antti Leinon Markkinointi sosiaalisessa mediassa -seminaarin esitysdioista hankkeen nettisivuilta kohdasta ”materiaalithttps://www.expand2ebusiness.fi/. Linkin takaa löytyvät myös hankkeen aiempien koulutustilaisuuksien materiaalit.

Teksti Antti Leinon esityksen 6.9.2019 Markkinointi sosiaalisessa mediassa -seminaarin (Laurea, Tikkurila) innoittamana Sanna Sassi, Uudenmaan Yrittäjät.

Please follow and like us: