Blogi

Digisukset samaan suuntaan – ilmainen suunnittelutyökalu yrittäjille

E2EB_ebook_digital_marketing_planning

Moi! Olen Asko. Haluan auttaa yrityksiä saamaan markkinoinnistaan enemmän irti.

Teinpä siis sinulle digimarkkinoinnin suunnitteluun työpaperin ja työkirjan. Ne auttavat hahmottamaan kokonaisuuden ja etenemään systemaattisesti. 

E2EB_ilmainen_työkirja_digisuunnitteluun_yrityksille

Olen huomannut viime vuosina suuren oppimishaasteen digitaalisen markkinoinnin parissa. Varsinkin pk-yrittäjät ovat vaikeuksissa, myyjiä riittää ja heidän näkemyksensä voivat olla ristiriitaisia ratkaisuista. Sukset menevät solmuun loputtomia lyhenteitä ja detaljeja opetellessa, aikaa palaa ja silti kokonaiskuva pysyy hämärän peitossa. Kouluttajat kouluttaa, konsultit konsultoi, sukulaiset säätää – mutta infoähky valtaa yrittäjän mielen ja rukkaset tippuu jo alkumetreillä. Asiakastyö kun menee aina edelle…

Mikä avuksi? Back to basics… Kun älypuhelimen ruutuun on hankala mahduttaa kovin isoa kuvaa, niin otetaanpa taas perinteinen paperi avuksi. Vielä mahdollisimman iso sellainen. A2:sta isompaa en sentään tohtinut, jottei maksa printit liikaa.

Miksi uskon, että tällainen tapa toimii myös digiajassa? Siksi, kun olen nähnyt ja tehnyt sen kymmeniä kertoja aiemminkin. Joskus toisten tekemillä ja osa omilla matskuilla. On melko sama mitä uutta tai miten vaikeaa asiaa ollaan pohtimassa. Esim. uuden sydänlääkkeen toimintamekanismia, yrityksen arvojen maastoutusta, asiakkuusstrategian syövereitä vai nyt digimarkkinoinnin osa-alueita.

Mitä hyötyä tällaisesta visuaalisesta työpaperista on?

Valtaosa ihmisistä muistaa asiat paremmin visualisoituna.

Asiat on helpompi kertoa seuraavallekin henkilölle, kun on ”kättä pidempää”. Eräs toimitusjohtaja kulki tekemäni asiakkuusstrategia-juliste salkussaan ja esitteli sitä uusille asiakkaille ja kumppaneille. Kumpikahan on uskottavampaa: kertoa että ”asiakas on meille tärkeä” vai näyttää, että tässä on meidän asiakkuuksien johtamisen malli, otamme sen tosissamme?

Abstrakteista ja uusista asioista puhuttaessa monesti puhutaan vähän ristiin ja kiistellään vaikka oltaisiin pohjimmiltaan samaa mieltä – kun ei ole yhteistä pohjaa ja kieltä. Tällaisen avulla yhteisymmärryksen saavuttaa nopeasti.

Isot ja pienet asiat sekä vaiheistus on helpompi asemoida tällaisen avulla. Detaljit sujahtavat oikeisiin laatikoihin tai uomiin helpommin. Esim. jos mainosmyyjä haluaa kaikki rahat ”yhteen lootaan”, voi muistutella mitä kaikkea muuta työlistalla olikaan.

Entä jos olet juuri tuon ostopolun sijasta käyttänyt jotain muuta mallia tusinasta? Ei se niin nuukaa, eivät nämä ole absoluuttisia totuuksia, oppisuuntaeroja on, ja kuka nyt on minkäkin kirjan viimeksi lukenut. Kuitenkin kokonaisuus on tärkeää hahmottaa ja ja soveltaa sopivasti omaan yritykseen.

No meneekö nyt konsulteilta työt kun tällaisia ilmaisin jaellaan? Suomen Yrittäjien mukaan meillä on alle 10 hengen yrityksiä n.264 000, joten eiköhän siellä vielä sarkaa liene, vaikka osa tekisi hieman itsekin (kuten jo tekeekin). Yleinen digipelaamisen tason nosto on tässä ajatuksena ja pelikenttänä on yhä useammin myös ulkomaat. Siihenkin autamme tässä hankkeessa.

Nämä on tehty Creative Commons –lisenssillä, eli saa vapaasti käyttää itselle tai muille. Jos teet oman version, käytä merkintää CC-BY Asko Mononen (tekijä mainittu). Mieluusti kuulen palautetta miten toimii ja miten haluaisit vielä kehittää?

Asko Mononen

digicoach E2EB-hanke, lehtori, Digital Living Lab, Laurea ammattikorkeakoulu

Espoossa 1.10.2019

LATAA TÄSTÄ:


E2EB_työpaperi_digimarkkinoinnin_suunnitteluun_FI
Työpaperi A2

E2EB_työkirja_digimarkkinoinnin_suunnitteluun_FI
Työkirja A4

E2EB_booklet_for_digital_marketing_planning_EN_suunnitteluun_FI
Poster A2, EN

E2EB_ebook_for_digital_marketing_planning_EN
EBOOK A4, EN

PS. Kiitos ”kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin” –hankkeen kollegoille kommenteista, Jukka Fordellille taitosta sekä Kulosaari Groupille & Kiriprintille painotöistä.
PS2. Jos olet pk-yritys uudeltamaalta ja kaipaat apua digimarkkinoinnissa ja kansainvälistymisessä, ota yhteyttä tästä https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeII-aPrmP9LrRSToxZFSIIlPrOKckkB4diXHdwnEh5X9K18g/viewform.

Please follow and like us: