Blogi

Neljä asiaa, jotka pk-yritys tarvitsee kansainvälisessä markkinoinnissa

Verkkosivut

Jokaisella yrityksellä on syytä olla verkkosivut, ne ovat käyntikortin jatke ja kertovat ostajalle, mitä sinulla on hänelle tarjottavaa. Verkkosivut ovat myös yrityksen omaa mediaa, jossa voi jakaa yritystietoa, sisältöjä, referenssejä, mikä auttaa asiakasta ostamaan palvelujasi ja/tai tuotteitasi. Verkkosivuista on hyvä laatia kohdemaan kieliversio, etenkin isoilla kielialueilla – kuten ranska, saksa, espanja – oletusarvo on, että sivut ovat paikalliskielellä.

Kun olet saanut verkkosivujen kieliversiot valmiiksi, muista myös seurata miten niihin ohjautuu kävijöitä. Verkkosivuihin on hyvä kytkeä heti Google Analytics, joka kerää tietoa mm. kävijämääristä, mistä lähteistä he tulevat, kauan he viettävät sivustolla aikaa, miten nopeasti he poistuivat sivustolta, jne. Google Analyticsin mittarit kertovat vastaako sivusto niitä tarpeita ja odotuksia, joita verkkosivukävijöillä on. 

Mm. Google tarjoaa maksuttomia verkkokursseja analytiikan perusteisiin. Niitä on hyvä opiskella, jotta saa työkalusta parhaat hyödyt käyttöönsä.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO on tapa tulla löydetyksi silloin kun hakuja tehdään googlaamalla. Hakijalla on suurella todennäköisyydellä ostotarkoitus, kun hän etsii tiettyä tuotetta tai palvelua tietyillä hakusanoilla. Hakukoneoptimoinnissa on haastavaa saada yritys näkyviin ensimmäiselle sivulle, mutta siihen auttaa käyttäjänäkökulmasta luodut sisällöt. Eli kun hakija on löytänyt etsimänsä sivuston, hän viettää siellä tarpeeksi aikaa, ja lisäksi kun sivusto toimii teknisesti hyvin mm. nopeus, responsiivisuus. Kaikki käyttäjäystävälliset toiminnat lisäävät ranking-tasoa.

Hakukoneoptimointi on tärkeä etenkin sellaisissa tuotteista ja palveluissa, joita ostetaan verkon esim. SaaS-palvelut, verkkokauppa. Silloin isossa roolissa on juuri hakukonenäkyvyys niissä maissa, joihin myynti painottuu. Muista siis tarkistaa, mitkä ovat niitä hakusanoja, joita ko. maassa käytetään ko. tarjooman kohdalla.

Myös hakukoneoptimoinnin perusteita on hyvä opiskella, etenkin kun Google tekee jatkuvasti muutoksia, miten haut toimivat, millä kriteereillä pääsee rankingissa ylöspäin, jne. Amerikkalainen markkinointiteknologiayritys Ahrefs on tehnyt hyviä sisältöjä hakukoneoptimointiin liittyen, tässä yksi tutoriaali.

Digimainontaa eri kanavissa (FB, Instagram, LinkedIn, Twitter, Google Ads)

Kun verkkosivut ovat päätepiste (kun puhutaan verkkokaupasta) tai välietappi (kun halutaan, että asiakas jatkaa polkua mm. soittamalla, pyytämällä yhteydenottoa), niin digitaalisen maksetun mainonnan tarkoitus on saada ohjattua potentiaalisia asiakkaita sivustolle.

Digimainonta on toistaiseksi panos-tuotos -suhteeltaan edullista (riippuen mitä myy, miten laajalle alueella, jne.). Etuna se, että mainonnan tuloksia voi seurata ja mitata. Tämän mahdollistaa kaikissa kanavissa olevat omat analytiikkatyökalut sekä Google Analytics.

Siksi mainontaa tuleekin tehdä jokin konkreettinen tavoite edellä eli halutaan enemmän ostoja verkkokaupasta, halutaan puhelinyhteydenottoja, halutaan muita konversioita. Tämä auttaa siinä, että tiedämme, minkä sisältöinen mainonta minkälaiselle yleisölle tehoaa parhaiten ja mainosbudjetille saadaan paras mahdollinen vastine.

Sisällöntuotanto

Sisällöt ovat tärkeä osa niin maksettua mainontaa kuin itsetuotettua markkinointia. On oleellista tunnistaa mitkä sisällöt resonoivat omille ideaaliasiakkaille (hyvä määritellä yrityksen myynti- ja markkinointisuunnitelmassa). Itse formaatin valinta eli missä muodossa sisältö tehdään, tulee vasta sen jälkeen, kun on suunniteltu, minkä tyyppisiä sisältöjä eri asiakassegmenteille halutaan tuottaa. Formaatteina blogit, asiantuntijahaastattelut, podcastit, webinaarit, videot, vlogit, kuvat määräytyvät täysin sen mukaan, miten haluamme markkinointiviestiämme välittää.

Myös sisältöjen luomisessa on hyvä olla systemaattinen, tavoitteellinen ja laatia sisältöstrategia. Suosittelen lukemaan Kati Kerosen ja Katri Tannin kirjoittaman teoksen Sisältöstrategia – asiakaslähtöisyydestä tulosta (Alma Talent 2017). Tämä teos on hyvä käsikirja kaikille sisällöntuottajille.

Kirjoittaja: Sophia Sironen, YritysVantaa

Annamme maksutonta neuvontaa myös olemassa oleville, kansainvälistymistä harkitseville yrityksille

Please follow and like us: