Blogi

Hanki, aktivoi, myy, sitouta

Mistä osista pk-yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteleminen koostuu

Digimarkkinoinin avulla pk-yrityksen on mahdollista kohtuullisin kustannuksin saavuttaa parempaa näkyvyyttä sekä rakentaa vahvempaa brändiä. Jokaisen yrittäjän kannattaa ottaa digimarkkinoinnin perusasiat haltuun. Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin -hankkeessa olemme tukeneet jo yli kahtasataa pk-yritystä heidän digimarkkinointitoiminnoissa.

Hankkessa on Asko Monosen johdolla kehitetty Digimarkkinoin opaspaketti pk-yrityksille – löydät sen täältä https://www.expand2ebusiness.fi/2019/10/digisukset-samaan-suuntaan-ilmainen-suunnittelutyokalu-yrittajille/ Oppaassa avataan digimarkkinoinnin sanastoa sekä kerrotaan selkeästi, mistä osista pk-yrityksen digimarkkinoinnin suunnittelu koostuu.

Tässä nopea vinkkilista digimarkkinoinnin osista

  1. Ota digimarkkinoinnin sanasto haltuusi
  2. Valitse markkinoinnin kohderyhmät
  3. Valitse markkinoinnin avainsanat, SEO ja SEM
  4. Rakenna sisältö ja mieti, miten rakennat kampanjan
  5. Mieti, miten voit aktivoida asiakkaitasi ja saada heidät toimimaan toivotulla tavalla
  6. Pohdi, voitko käyttää brändilähettiläitä markkinointisi tukena
  7. Selkeytä itsellesi, miten saat tietoa markkinointitoimenpiteistäsi ja millaisilla mittareilla mittaat niitä

Tässä muutama käytännön vinkki digimarkkinoinnin toteuttamiseen

  • Aloita pienin askelin – kokeile ja testaa
  • Tee digimarkkinoinnista itsellesi uusi säännöllinen rutiini, joka kuuluu osaksi päivittäisiä töitä
  • Mieti esimerkiksi seuraavan kuukauden tai muutaman kuukauden sisällöt/niiden teemat kerralla, niin sitten sinun on helpompi toteuttaa niitä arjen kiireessä
  • Kerää sisältöjä esimerkiksi arjen tekemisistä, asiakaskohtaamisista ja palautteista
  • Aktivoidu ottamaan kuvia eri tilanteista yrityksen arjessa ts. kerää itsellesi visuaalista kuvapankkia viestintää varten
  • Älä haali liikaa sosiaalisen median kanavia, jos et pysty päivittämään niitä säännöllisesti

Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin -hanke 2018-2020

Mitä teemme ja kenelle?

  • Tuemme Uudenmaan alueen pk-yrityksiä laajentamaan liiketoimintaansa kansainvälisille markkinoille.
  • Kehitämme digitaalisten markkinointi- ja myyntityökalujen käyttöä.
  • Tarjoamme verkostoitumismahdollisuuksia kansainvälisille talenteille ja pk-yrityksille.

Miten teemme?

  • Järjestämme koulutustilaisuuksia, valmennuksia ja työpajoja.
  • Toteutamme käytännön projekteja ja kokeiluja pk-yritysten tarpeista lähtien.
  • Keskitymme käytetyimpiin digitaalisiin työkaluihin ja verkkokauppaan.

Kuka tekee?

  • Etsimme pk-yrityksille opiskelijatiimin tai kansainvälisiä talentteja, jotka omaavat osaamista kansainvälisestä liike toiminnasta ja/tai digitaalisista markkinointi- ja myyntityökaluista.
  • Hankkeen digiasiantuntijat ohjaavat ja tukevat tiimien työskentelyä.

Mitä maksaa?

  • Tukitoimemme ovat yrityksille maksuttomia.
  • Opiskelijoille ja kansainvälisille talenteille tarjoamme osaamisen kehittämismahdollisuuksia ja verkostoitumista. Rahallisista korvausta osallistumisesta emme pysty tarjoamaan.

Lisätietoja hankkeesta: www.e2eb.fi

Kirjoittajat: Krista Keränen & Asko Mononen, Laurea-ammattikorkeakoulu

Please follow and like us: