Blogi

Vinkkejä hakukonenäkyvyyteen

Lanseerasitko juuri uudet verkkosivut eikä sivustosi näy Google etusivulla? Tässä yhteenvetoa se, miksi näin on ja mitä hakukonenäkyvyys tänä päivänä edellyttää. Mukana työkaluja ja vinkkejä, miten voit tehostaa sivujen sijoittumista Google-haussa.

Lähtökohtaisesti hakukoneoptimointi eli SEO on muuttunut. Aikaisemmin sivustoon pystyi vaikuttamaan itse ja siten sijoittua hyvin Googlen rankingissa. Valitettavasti näin ei enää ole, vaan hakukoneoptimointi on entistä vaikeampaa.

Noustakseen sijoituksessa ei enää riitä, että olet upottanut tarvittavat avainsanat sivustosi tekstiin. Uudet verkkosivut tarvitsevat lisäksi riittävän määrän kävijöitä, sivustollasi vietettyä aikaa, ym. Googlen indeksibotit arvioivat jatkuvasti verkossa olevia sivustoja ja antavat laatupisteitä, jotka vaikuttavat sijoittumiseen. Kaiken kaikkeaan sivuston tarjoama käyttäjäkokemus pitää olla laadukasta, jotta sivusto nousisi ranking-sijoittautumisessa. Voi kestää jopa 6 kk ennen kuin uudet sivusi on saaneet riittävän määrän säännöllistä kävijäliikennettä. Laatupisteitä menettää myös sillä, jos sivustosi latautuu liian hitaasti tai responsiivisuus eli mobiilikäytettävyys on heikko. Tai jos välitön poistumisprosentti on jatkuvasti korkeampi kuin > 60-70 % ja sivustolla vietetty istuntoaika on vähäistä. Sivustolle pitää silloin siis tehdä joko teknisiä korjauksia ja/tai sisältöä pitää täsmentää kävijöille sopivammaksi.

Googlen algoritmin taustalla on noin 200 eri tekijää, jotka vaikuttavat kokonaisnäkyvyyteen. Jos haluat lukea mitä nämä 200 tekijät ovat, SEO nero Brian Dean on laatinut kattavan listan blogiinsa Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List (2020).

Seuraavaksi muutamia maksuttomia työkaluja, joilla saat tarkistettua sivustosi näkyvyyden ja ”SEO-kunnon”.

1. Google Search Console

Google Search Console on Googlen maksuton palvelu, jonka avulla voit seurata ja ylläpitää sivustosi näkyvyyttä Google-hakutuloksissa sekä suorittaa vianetsintää. Google Haun tuloksissa näkyminen ei edellytä Search Consoleen rekisteröitymistä, mutta Search Console voi auttaa sinua ymmärtämään Googlen tapaa nähdä sivustosi ja optimoimaan sivustosi näkyvyyttä.

Search Consolen työkalujen ja raporttien avulla voit tehdä seuraavaa:

  • Varmistaa, että Google voi löytää ja indeksoida sivustosi
  • Korjata hakemistoon lisäämisen ongelmat ja pyytää uuden tai päivitetyn sisällön lisäämistä hakemistoon
  • Nähdä sivustoon liittyvää Google Haun liikennedataa, esimerkiksi miten usein sivusto näkyy Google Haussa, millä hakukyselyillä se näytetään ja miten usein hakijat klikkaavat hakutulosta
  • Saada ilmoituksia, jos Google löytää sivustolta esimerkiksi hakemistoon lisäämiseen tai roskasisältöön liittyviä ongelmia
  • Katsoa, mitkä sivustot linkittävät sivustollesi

Tässä lyhyt esittelyvideo Google Search Consolesta.

2. SEO Analyzer

Tämä on maksuton työkalu, jolla saat analysoitua sivustosi hakukonenäkyvyyden tilan, mm. nopeuden pöytäkoneella ja mobiilissa. Pääset sivustolle tästä

3. Ubersuggest

Jotta tiedät miten muiden saman alan sivustojen hakusanat toimivat, voit ottaa käyttöösi tämän helpon, maksuttoman työkalun Ubersuggest. Sovellus kerää sinulle tietoa kilpailijoiden sivustosta ja auttaa mm. avainsanasuunnittelussa.

Henkilö SEO Analyzerin ja Ubersuggestin takana on SEO-asiantuntija Neil Patel. Hän tuottaa säännöllisesti tehokkaita lyhytvideoita etenkin hakukonenäkyvyyteen liittyen. Esim. tämän videon aiheena on turhat toimenpiteet hakukoneoptimoinnissa.

4. Pages Speed Insights

PageSpeed Insights analysoi verkkosivun sisällön ja ehdottaa sitten keinoja, joilla sivusta voi tehdä nopeamman. Nopeustesti löytyy osoitteesta https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=fi

Tuloksiin ei kuitenkaan tarvitse suhtautua orjallisesti, vaan ottaa ne suuntaa-antavana, koska tulos ei kerro siitä, miten hyvä sivustosi on, eikä se täysin vastaa oikeaa latausnopeutta. Googlen oma vastaus on, että pistemäärä korreloi sivun nopeuden kanssa, mutta se ei edusta täysin reaalimaailman käyttäjäkokemusta. Eli pistemäärään kannattaa suhtautua varauksellisesti, koska pistemäärä 100/100 on mahdoton saavuttaa, mutta toki jotain korjauksia sivustolle olisi hyvä tehdä, jos pistemäärä jää alle 49 eli selkeästi punaiselle.

Tässä Forbesissa julkaistu artikkeli sivuston nopeuden tarpeellisuudesta sekä helpoimmat tavat toteuttaa se.

5. Google Analytics

Jos et ole vielä asentanut Google Analyticsiä, tee se nyt. Työkalu on maksuton ja antaa sinulle arvokasta dataa siitä, miten paljon sivustollasi on liikennettä, mistä kanavista kävijät tulevat, kauanko he viipyvät sivustolla jne. Ohessa Google Analyticsin asennusohjeet

Lopuksi

Kaiken kaikkeaan hakukoneoptimointi on muuttunut. Ennen yritys pystyi itse tekemään muutoksia optimointiin ja parantamaan omaa rankingia, mutta nykyisin sitä on entistä vaikeampi tehdä, koska tulokseen vaikuttavat niin monet tekijät, joita etenkin Google hallitsee. SEO-näkyvyydestä ei tarvitse kuitenkaan ottaa itselleen paineita. Riittää vallan hyvin, kun tarkistaa rankingin kerran viikossa. Joka päivä katsominen ei hyödytä mitään. Google Analyticsia voi tarkkailla jo useamminkin, sillä se antaa tietoa siitä, mitä sivustolla todella tapahtuu.

Parantaaksesi sivustosi sijoittumista sinun on syytä myös tehdä sisältömarkkinointia sekä hyödyntää sosiaalista mediaa etenkin saadaksesi kävijöitä sivustollesi. Maksettua mainontaa on nykyään lähes pakko tehdä, koska orgaanisesti yritysprofiilit eivät juuri saa enää näkyvyyttä. Esimerkiksi Facebook vähensi noin vuosi sitten yrityssivujen orgaanista näkyvyyttä entisestään. Syyn tähän Facebook kertoo olevan sisällön jatkuvan lisääntymisen ja oleellisten julkaisujen suodattamisen käyttäjien uutisvirtaan. Tavoitteena on ylläpitää ja parantaa palvelun käytettävyyttä sekä käyttäjäkokemusta.

Kirjoittaja: Sophia Sironen, Yritysvantaa

Please follow and like us: