Blogi

Asiakkaasi ratkaisee euroillaan, onko brändisi tarpeeksi hyvä!

Oma brändi – ja etenkin menestyvän ja kilpailijoistaan erottuvan brändin rakentaminen – kiinnostaa jokaista yritystä ja yrittäjää. Eräässä koulutuksessa kuulin äskettäin hyvän määritelmän siitä, että brändi erottaa tuotteen kilpailijoistaan ja on myös lupaus laadusta. Mitä tällaisia brändejä osaat nimetä saman tien?

Miksi hyvää yritysbrändiä kannattaa tavoitella? Rahasta tässä on toki kysymys. Brändin avulla yrityksesi voi luoda uutta kysyntää, voit saada asiakkaansa maksamaan enemmän tai voit jopa varmistaa yrityksen jatkumisen.

Menestyvä brändi rakennetaan systemaattisesti. Brändin arvo syntyy kumulatiivisesti jatkuvasta ja johdonmukaisesta toiminnasta – hyvässä ja pahassa. Hyvä brändi pitää nykyiset asiakkaat tyytyväisinä ja houkuttelee uusiakin asiakkaita. Huono brändi taas muistuttaa vuosienkin päästä siitä, että brändin tuotteissa ja palveluissa – esimerkiksi hoiva-alalla – on ollut ongelmia.

Menestyvät brändit ovat merkityksellisiä ja todistavat sen teoilla. Tiivistetysti: yrityksen kaikki toiminta joko rakentaa tai tuhoaa yrityksen omaa brändiä. Hyvän brändin pitää perustua todellisiin asioihin. Se ei voi olla vain päälleliimattu kuva. Yksittäisen brändin kannalta on yhä tärkeämpää, mitä myös suuri yleisö ja media puhuvat brändistä esimerkiksi somessa.

Millaisen brändin sinä haluat rakentaa nykyiselle tai tulevalle yrityksellesi? Entä millä keinoin aiot päästä tähän?

Kirjoittaja: Ville Tolvanen, YritysEspoo

Please follow and like us: