Blogi

E2eB-hankkeen antia: hyödyllisiä koulutuksia ja työkaluja mm. pk-yrityksen digimarkkinointiin

Expand2eBusiness -hanke (E2eB) huipentui torstaina 23.4.2020 Menesty kansainvälisillä markkinoilla – loppuseminaariin, joka järjestettiin poikkeustilanteen vuoksi verkon yli. Tämä lopputilaisuus sinetöi kuluneen kahden vuoden tilaisuudet ja koulutukset, joilla on pyritty auttamaan Uudenmaan alueen pk-yrityksiä löytämään kansainväliset markkinat erilaisia digityökaluja hyödyntäen.

Toivottavasti mahdollisimman moni yritys on päässyt osallistumaan etenkin digimarkkinointiin ja digityökaluihin opastaviin valmennuksiin, koska niissä on tullut hyvä kattaus siitä, mitä pk-yritykset tarvitsevat kansainvälisiä markkinoita varten. Kaikki hankkeen materiaalit jäävät edelleen talteen, ne tulevat jatkossa löytymään yhteistyökumppanien YritysVantaan ja YritysEspoon verkkosivuilta. Eli jos et ole ehtinyt osallistua itse livekoulutuksiin, näistä tallennetuista materiaaleista saa kerättyä oivan paketin itseopiskelua varten.

Olen laatinut listan (lähes) kaikista E2eB-hankkeen koulutussisällöistä siitä näkökulmasta, mitkä asiat ovat tärkeitä, kun pk-yritys valmistautuu kansainvälisille markkinoille lähtöön. Materiaalit ovat pääosin hankkeen ulkoisten yhteistyökumppanien tuottamia ja niitä löytyy sekä suomeksi että englanniksi.

1) Omat verkkosivut tai verkkokauppa – riippumatta siitä myykö kuluttajille tai kuluttajille – on ehdoton edellytys digimarkkinoinnissa. Molemmissa tarvitaan kieliversiot. Englanti toimii yleiskielenä kyllä, mutta vahvemmin pääsee kohdemaan markkinoihin kiinni paikalliskielellä, etenkin isoilla kielialueilla kuten Saksa, Espanja, Ranska, Kiina, Venäjä. Eli lokalisoituminen on tärkeä, ja paikallisella kielellä tehty mainonta ja markkinointi yhtä lailla.

Verkkosivuihin ja verkkokauppaan liittyviä koulutuksia:

2) Kun valitaan digi- ja somekanavia, niin keskeistä on käyttää niitä kanavia, joita myös potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Esim. Facebook toimii hyvin kuluttajamarkkinoilla, LinkedIn taas on ammattikeskeinen, BtoB-orientoitunut kanava.

On huomioitavaa, että kansainvälisillä markkinoilla on muitakin somekanavia, jotka ovat tärkeintä omilla maa-alueillaan. Yksi tärkeimpiä kanavia on kiinalainen Wechat, joka toimii liki 100 maassa; esimerkiksi QQ -kanavalla on enemmän käyttäjiä kuin Instagramissa. Venäjällä taas VKontakte on käytetympi kanava kuin Facebook. Saksassa bisnespuolella käytetään enemmän Xingia kuin LinkedInia. Tee siis kanavavalinta aina sen mukaan, mihin maihin olette yritystoimintaa suuntaamassa.

Sosiaalisen median koulutuksia:

3) Digi- ja somekanavien käytössä suositan ehdottomasti maksetun mainonnan käyttöä. Tämä johtuu siitä, että mm. Facebookin muutokset algoritmeissa ovat tehneet sen, että yritysprofiili ei enää saa riittävästi orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä, vaikka sivulla olisikin paljon seuraajia. Maksettu mainonta digi- ja somekanavissa on toistaiseksi vielä niin edullista ja kaiken lisäksi hyvin kohdennettua, että siihen kannattaa ehdottomasti varata oma budjetti. Maksetulla mainoksella saa nopeammin tuloksia, ja sillä tavoittaa paremmin sekä laajemmin oman kohdeyleisönsä.

Googlen puolella kannattaa tehdä Google Adsia -mainontaa, jos haluaa näkyä Googlen ensimmäisellä sivuilla. Hakukoneoptimointi eli SEO on pitkäkestoista ja vaativaa työtä, jotta jossain kohtaa pääsisi Top 3 tulosten joukkoon. Ja samalla tavalla, kun kanavavalinnassa, niin on hyvä muistaa, että hakukoneita on muitakin – Venäjällä Yandex on paljon suurempi kuin Google.

Maksetusta mainonnasta E2EB-hankkeen koulutuksia mm.

4) Neljäs tärkeä asia on mittaamisen. Kaikki some- ja digikanavat tarjoavat hyvää tietoa siitä, mitä kanavissa tapahtuu kävijöiden ja sitoutumisen osalta, ja nämä tiedot yhdistettynä Google Analyticsiin antavat erinomaista dataa, jolla voi mitata yrityksen markkinointituloksia ja -tehokkuutta.  

Astetta monipuolisempi työkalu on Google Tag Manager (GTM), jolla voi kätevästi ja keskitetysti hoitaa useita työkaluja, pikseleitä, tageja yhdellä työkalulla. GTM:stä löytyy myös hyvää tietoa koulutusmateriaaleissa. 

Kannattaa siis jatkuvasti seurata, mitä omalla sivustolla ja omassa digimarkkinoinnissa tapahtuu. Muun muassa mistä lähteistä kävijät tulevat, miten kohdennettu mainonta toimii juuri heille, miten saada heistä asiakkaita eli konversioita. Näin saadaan rajattua ne ihanneasiakkaat, jotka ovat selkeästi kiinnostuneita ja jopa valmiita ostamaan yrityksen tuotteita ja palveluja.

Digimarkkinointi ja erilaiset digi- ja analytiikkatyökalut mahdollistavat sen, että omat resurssit – pääasiassa aika ja raha – käytetään oikein kohdennettuina, kustannustehokkaasti, ilman hukkaeuroja.

Koulutuksia analytiikasta ja markkinoinnin mittaamisesta:

 

Hankkeen yrityskohtaiset projektit

Hankkeen yhteydessä toteutettiin myös yritysprojekteja digimarkkinoinnin eri osa-alueista. Yritysprojektit toteutettiin osallistujayritysten ja kansainvälisten talenttien yhteistyössä.

Yritysprojekteissa on kuvattu, miten osallistuneille yrityksille on rakennettu mm. markkinointistrategiaa, hakukoneoptimointia (SEO), maksettua mainontaa (SEM), myyntikanavia, ja muita teemoja. Näistä projekteista saattaa saada omaan yritykseen vinkkejä, miten valmistautua kansainvälistymiseen.

Tässä kuvauksia erityyppisistä E2eB-yritysprojekteista:

Tärkeintä on muistaa, että ennen kuin lähtee tekemään mitään konkreettisia toimenpiteitä digimarkkinoinnissa ja mainonnassa, tulisi ensin tehdä digimarkkinoinnin suunnitelma. Tästä löytää oiva Canvas-työpaperi ja sitä tukeva työkirja, jotka on tuotettu Laureassa E2eB-hankkeen yhteydessä.   

Digimarkkinoinnin suunnitelma mikro- ja pk-yrityksille

Toivottavasti näistä materiaaleista on apua oman yrityksen kansainvälistymisessä, toivotan menestystä kansainvälisillä markkinoilla!

Terveisin,

Sophia Sironen, Yritysneuvoja YritysVantaalla

Please follow and like us: